♦️  گرفته شده از این ویدئوی بهرام مشیری - "اسرائیل و سیاست ‌بمب‌های اتمی‌اش، Sep 5, 2024  سرزمین جاوید

"...اسرائیلی ها از همان ابتدا و بعد از توفق انفجار هیروشیما، پدران اسرائیل آقای آبا ابن و بن گوریون در بُن اندیشه هاشون این بود که اگر ما نیروی اتمی داشته باشیم این دشمنان ما نمیتوانند بما تجاوز بکنند

و این در جنگی که قرار بود دربگیرد در ماجرای بیرون کردن انگلیسها از کانال سوئز که توسط جمال عبدالناصر صورت گرفت، به تقلید از داستان ملی شدن صنعت نفت ما که مرحوم دکتر مصدق هم انگیزه ای بود و نقش داشت. 
♦️ در این ملی کردن کانال سوئز، که این انگلیسی ها و فرانسوی ها بیچاره کردند مصریها رو، بلائی که بروز ما آوردند در زمینه نفت یک همچین بلائی هم بروز آن بیچاره ها میآوردند. البته این در روزگاری بود که انگلیسی ها و فرانسوی ها قدرتهای دست دوم شناخته میشدند، و آمریکا و در مقابلش روسها آمده بودند، و اینها بهشون برخورد و نمیشد به این نیروهای استعماری خاورمیانه را بیرون بکنیم و ملی بکنیم، و آقای عبدالناصر را باید بکشیم که نتوانستند. 
بعد آمدند نقشه ها کشیدند احمقانه ما بایست حمله کنیم و پورت سعید را بگیریم و اشغال نظامی کنیم و از این کارها، گفتند امریکا چه میگوید.
♦️ بعد آمدند با اسرائیلیها وارد مذاکره شدند که شما حمله بکنید و آنجا را بگیرید و مصریها هم دفاع خواهند کرد بعد ما بعنوان دو قدرت بزرگ پادرمیانی میکنیم و اعلام میکنیم که نیروهای متخاصم هر کدام 15 کیلومتر از جبهه های جنگ عقب بنشیندند. طبیعتا مصریها چنین کاری نخواهند کرد چون توهینی است در حق آنها که در کشور خود عقب نشینی کنند، شما عقب نشینی کنید، آنها نخواهند کرد، ما حمله میکنیم. و همین کار را هم کردند.
اسرائیلیها گفتند ما چنین کاری را نمیکنیم مگر اینکه بما تکنولوژی اتمی بدهید که فرانسویان دادند و نیروگاه دیمونا ساخته شد. اسرائیلیها توسط فرانسویان در محل دیمونا شروع کردند به تولید پلوتونیوم.

اسرار را مردخای وانونو چندین سال بعد فاش کرد و ساختن بمب های اتمی در اون منطقه در آن نیروگاه. 
کندی هم سخت ناراحت این قضیه بود و قرار بود که نخست وزیر اسرائیل را ببیند و گفت که من او را نمیبینم مگر اینکه هیئت بازرسی بفرستید آنجا ببنینید در این نیروگاه چه میگذرد، اسرائیلیها هم پاک و تمیز کردند و قضایا را شسته و رفته کردند و آقایان چیزی ندیدند و برگشتند و گفتند آقای رئیس جمهور چیزی نیست. 
و اولین کسی که بطور رسمی بدولت آمریکا اطلاع داد که ما دارای سلاحهای اتمی هستیم خانم گلدامییر بود که به آقای نیکسون گفته است و نیکسون به او گفته است ما روی خود را بدان سو میگردانیم چنانکه گوئی ما نمیدانیم شما هم “سیاست اوپَسیتی" (opacity policy) دنبال کنید یعنی سیاست عدم شفافیت، یعنی وقتی که صحبت از نیروی اتمی است درباره اسرائیل شما نه بگوئید داریم و نه بگوئید نداریم و قضایا را مبهم بگذارید.

و چنین سیاستی را اسرائیلیها تا به امروز دنبال کرده اند، حتی وقتی که این گروه روشنفکر دست چپی در مجلس اسرائیل خواستند و فشار آوردند که آقا حقیقت را بگوئید باز آنها مغلطه کردند و مجلس را بستند و طول کشید و باز هم چیزی نگفتند. 
اما اسرائیلیها توانستند از این آب گل آلود مخالفت فرانسه و انگلیس با کشور مصر برسر داستان ملی کردن سوئز، تکنولوژی اتمی بدست بیآورند."

اسرائیل در حال توسعه نیروگاه هسته‌ای دیمونانیروگاه اتمی دیمونا، اسرائیل

*  مردخای وانونو (یک اسرائیلی مراکشی‌تبار است. وی تکنسین نیروگاه اتمی دیمونا اسرائیل بود که در سال ۱۹۸۶ در مصاحبه با هفته‌نامه بریتانیایی ساندی‌تایمز اطلاعات و تصاویری محرمانه از این نیروگاه و کلاهک‌های اتمی اسرائیل را در اختیار این نشریه انگلیسی قرار داد. (ویکی پیدیا)
https://www.youtube.com/watch?v=P826OEdQYvM&t=19s