🔸  از دست دادن قسمتهای بزرگی از شمال و شرق ایران به روس و انگلیس (در اوایل صده 1200 ه.ق.)، کم کم همراه شد با از بین رفتن کارگاههای تولید بومی و مشاغل مردم، بدلیل سرازیر شدن واردات بدون تعرفه و تجار خارجی که مورد حمایت دولت قرار داشتند. 

فقر و حس خشم و تحقیر مردم به تشکل روشنفکران و تجار و کسبه و روستائیان و اعتراضات مردم انجامید. در جواب اعتراضات، دولت اقدام به قویتر کردن نیروهای مسلح برای دفاع از خود و همکاری با خارجی ها کرد.

این وضع باعث شد که طبقۀ متوسطِ بی دفاع (کسبه و تجار)، کم کم دریافت که قاجارها بیشتر در صدد تقویت حکومت در برابر جامعه اند، تا حمایت از جامعه در برابر قدرتها و تجارِ سلطه جوی خارجی.

 

🔸  در مقایسه دوره قاجار با حکومتهای بعد از آن دوره تا به امروز، میبینیم که در کشور ما بیش از 150 سال است که رابطۀ "مردم- حکومت- سلطه جوئی خارجی ها" به ضرر مردم ایران ادامه پیدا کرده است!

 

در 1284 خورشیدی (اوج فعالیتهای انقلاب مشروطه و نوخواهی) و دوران زمامداری مظفرالدین شاه قاجار، نخستین نیروگاه برق توسط حاج حسین امین الضرب از روسیه خریداری و درخیابان چراغ برق نصب شد- با بازده تولید 6 ساعت برق عموما برای اطراف کاخ شاه و مرکز تهران.