🌸 حتما بخوانید و به ایرانی بودن و به تلاشهای خودتان افتخار کنید!

(برگرفته از فصل "انقلاب مشروطه" از کتاب "ایران بین دو انقلاب".)

🌸 سومین تظاهرات بزرگِ قبل از پیروزیِ انقلاب مشروطه وقتی بوقوع پیوست که مظفرالدین شاه به وعده های خود عمل نکرد.  بازار و میدانها به اشغال خونین قزاقهای شاه درآمد و مردم هیچ راه گریزی نداشتند.

برطبق رسوم آنزمان، دو تن از تجار که یکی عضو "انجمن مخفی" بود از سفارت بریتانیا اجازه گرفتند، و مردم شروع به بسط نشستن در حیاط بزرگ آن سفارت کردند، تا در دوران اعتصاب بتوانند از تیراندازی و آزار سربازان در امان باشند.

🔷  در عرض چند روز 14000 نفر برای اعتصابات عمومی در باغ سفارت تجمع کردند، سازماندهی این جمعیت را کمیته ای از بزرگان اصناف برعهده داشت.

🔷 500 چادر برای اعتصابیون زده شد. اصناف مختلف، حتی پینه دوز و گردوفروش و کاسه بندزن در آنجا خیمه زدند. کمیته به منظور حفظ اموال و اثاثیه، مقررات و ضوابطی تعیین کرد، ... و برای اعتصاب طولانی و کمک به کارگران فقیر به جمع آوری پول از تجار ثروتمند پرداخت.

این کمیته تظاهرات زنان را در بیرون از قصر سلطنتی و سفارت نیز سازمان می داد.

yesyes دانش آموزان و دانشجویان اعتصابی دارالفنون و مدارس کشاورزی و علوم سیاسی هم اجازه ورود داشتند. آنها با سخنرانی دربارۀ نظامهای مشروطه اروپایی و مزیتهای جمهوری و نظراتی که پیش از آن بیان آن بسیار خطرناک بود سفارت را به یک مدرسۀ باز علوم سیاسی تبدیل کرده بودند.

🌸 گزارش شد که اگرچه گلهای باغچه سفارت لگدمال شده بود، تقریبا هیچ خسارتی وارد نشد.

🌸 .سرانجام کمیته، بنا به توصیۀ اعضایی که تحصیلات جدید داشتند...خواستار تاسیس مجلس شورای ملی شد.

enlightenedenlightened دربار نخست نپذیرفت، ولی هنگامی که...
با اعتصابات عمومی در تهران و سیل تلگرافها از ایالات در پشتیبانی از معترضان،
با سرسختی و پافشاری برای تشکیل مجلس ملی،
با رسیدن تلگرامهایی از باکو و تفلیس و قبایل برای فرستادن نیروهای مسلح به تهران،
با شکاف میان محافظه کاران و میانه روها در درون دولت،
و با "خبر مصیبت بار" احتمال سرپیچی و فرار قزافها ...روبرو شد،
دربار مجبور به تسلیم شدن بود.

🔷  مظفرالدین شاه، سه هفته پس از تحصن معترضان در سفارت انگلیس، مشیرالدوله، یکی از دولتمردان برجستۀ آزادیخواه را به نخست وزیری برگزید و اعلامیۀ تشکیل مجلس شورای ملی را امضا کرد.

yesyes بدین ترتیب، انقلاب با پیروزی پایان یافته بود ... ولی مبارزه برای تشکیل یک دولت مدافع منافع مردم تازه آغاز شده بود!