برای نجات دادن حال و آینده مان ما مجبوریم تمرکز خود را روی تولید ملی، و پروراندن نیروهای تحصیلکرده و انسانیمان، در جهت تولید ملی نگهداریم.

اعداد میلیاردی که در رسانه ها در مورد اختلاس و دزدیِ اموال ملی و وامهای دولتی بگوش عموم میرسد و هیجانات و جنجالهای افشاگری که در روندِ اِعمال جهاد اقتصادی بوجود آمده، ممکن است ما را امیدوار کند که بازرسی و حسابرسی اقتصادی منجر به تحوّلی در ساختارِ اقتصاد کشور شده و راهگشای تولید ملی در صنایع و کشاورزی و کارآفرینی برای توده های بیکار و تحصیلکرده خواهد شد. چنین سوء تفاهمی سوال و جواب مطرح شده در این مقالۀ کوچک را جایز میکند.

سوال:   آیا جهاد اقتصادی باعث تولید ملی، اقتصادی نوین و کارآفرینی میشود؟

 

  جواب:   خیر! ما مجبوریم که تمرکز خود را روی تولید ملی و پروراندن اکثریت نیروهای تحصیلکرده و انسانیمان در جهت بازگشائیِ صنایع و کشاورزی و تولید ملی نگهداریم.

 

دو موردِ “تولید ملی” و “جهاد اقتصادی” مواردی مرتبط به یکدیگر و مربوط به اقتصاد هستند، و هر دو شایان بحث زیاد. ولی جهاد اقتصادی باعث تولید ملی نمیشود.

 

تولید ملی مجموعۀ برنامه ها و فعالیتهای اقتصادی ئی هستند که باعث قدرتمند کردن صنعتگران، کشاورزان و کسبۀ بومی شده، و آنها را در راه انداختن کارخانه ها و مزارعشان، برای تولید احتیاجات بازارهای داخلی و صادراتی، کمک و حمایت میکنند.

 

پیاده کردن برنامه ها و فعالیتهائیکه در جهت تولید ملی (مثل محدود کردن واردات و وام ارزان و بلند مدت به صنعتگران و کشاورزان کوچک و متوسط بومی دادن) باعث کارآفرینی در اکثریت مناطق کشور میشود.

 

به گفته ای دیگر، تولید ملی --> باعث کارآفرینی میشود، و کارآفرینی از تولید ملی نتیجه میشود.

 

(برای مطالعۀ بیشتر در مورد مکانیزم و اجزاء سازندۀ یک تولید ملی سالم به مقالۀ 5.2# در مورد "پروراندن منابع انسانی و طبیعی" مراجعه کنید. http://soheylashakerine.blogfa.com/post-30.aspx)

 

ولی جهاد اقتصادی باعث تولید ملی (یا کارآفرینی) نمیشود.

 

همونطور که میدانید، حسابرسی یکی از پایه های عملکردی هر نوع کسب و کار و مدیریت است. جهاد اقتصادی (یا حسابرسی اقتصادی) به معنیِ نوعی حسابرسی متعهد و مبارز از شرکتها، افراد و برنامه هائی است که از منابع و وامهای ملی استفاده کرده اند.

 

این جهاد و حسابرسی در جهت مشخص کردن متخلفان و سوء استفاده ها الزامی است. و البته (اگر برنامه هائی برای تولید ملی وجود داشته باشد) این حسابرسی میتواند در جهت ارزیابی کردنِ عملکرد برنامه های تولید ملی و بهبود دادن به کم و کسریهای آنها نیز موثر باشد

 

… …یعنی، اِعمال جهاد اقتصادی، حسابرسی یا بازرسی اقتصادی کشور، گرفتن سوء استفاده کنندگان و افشاء کردن مبالغ دزدی شده مفید است، ولی باعث تولید ملی، کارآفرینی و یا تغییر اقتصاد کنونی به اقتصادی نوین یا بهتر نخواهد شد.

 

برای نجات دادن حال و آینده مان ما مجبوریم تمرکز خود را روی پروراندن اکثریت نیروهای تحصیلکرده و انسانیمان در جهت بازگشائیِ صنایع و کشاورزی و تولید ملی نگه بداریم.

 

(برای مطالعه بیشتر در مورد مدیریت و برنامه ریزی برای یک اقتصاد موفق و متعهد ملی به مقالۀ 5.3# قسمت "ابزارهای تشویقی-حمایتی..." مراجعه کنید. http://soheylashakerine.blogfa.com/post-31.aspx)

روشن باشیم.

یا مدد!