🌷🌷🌷 20 دی، سالروز به قتل رسیدن امیر کیبر، را به یاد بیآوریم. مرد بزرگی که یک تنه جلوی فساد حکومتی و توطئه و خدعه خارجی ها ایستاد و در دوره کوتاه صدارتش باعث پیشرفت و ترقی ایران شد.

🔸 دوستان، در تاریخ معاصر ایران، مردان و زنان میهن دوست بسیاری به عرصه مبارزه، برای پیشبردن کشور و مردم ما، آمده اند.

ولی عموم آنها با خدعه های خارجی و بدست عوامل ایرانی به قتل رسیدند، یا زندانی، تبعید و بدبخت شدند.

🔸 امیر کبیر، با خدعه و فشار انگلیس روی مادر ناصرالدین شاه، به فرمان ناصرالدین شاه قاجار، و بدست چند ایرانی در حمام فین کاشان رگهای او زده و کشته شد (1230 ه.ق.).

امیرکبیر بیش از هفتاد سال قبل از آمدن رضا شاه، صدراعظم ایران بود.

بعضی از خدمات موفق امیرکبیر به مملکت و مردم ایران: (برگرفته شده از "خدمات امیرکبیر" در سایت ویکیفقه)

👈🏼   در حفظ ثبات و امنیت کشور- خواباندن آشوبهای ملوک الطوایفی در چهار گوشۀ کشور، بخصوص در مشهد، کرمان، بوشهر، بندرعباس، شیراز، در مازندران، تبریز، ووو.

👈🏼   در پیشرفت صنعتی - فرستادن عده‌ای از استادکاران باهوش و با ذوق به "سن پطرز بورگ" برای آموختن رشته‌های مختلف صنعتی؛

در بخش معدن، معلم و کارشناس از اتریش برای آموزش استخراج استخدام کرد، و مراقب بود تا بیگانگان خصوصا انگلیس‌ها در امر استخراج رخنه نکنند. لذا ایرانیانی را که با سرمایه خودشان به امر معدن روی آوردند را تا ۵ سال از مالیات معاف کرد.

تاسیس کارخانه شکر ریزی و قند سازی در ساری، نخ ریسی و چلوار بافی در تهران، حریربافی در کاشان، کالسکه سازی در اصفهان و تهران، کاغذ سازی در اصفهان و تهران، بلور سازی در قم و اصفهان و تهران، و چینی سازی در قم و تهران.

برای حمایت از صنایع دستی دستور داد تا لباسی نظامیان را از شال چوفای پشمین مازندران تهیه کنند. و شال‌های دستی کرمان، به دستور امیرکبیر به قدری عالی بافته می‌شد، که با شال‌های کشمیری رقابت می‌کرد.

👈🏼  در تنظیم بودجه – تنظیم عوارض و مالیات به تناسب درآمد، قطع کردن مستمری های زائد درباریان، دستمزدهای گزاف، و از بین بردن عوامل رشوه گیری.

👈🏼  در بخش کشاورزی - ساخت سدهای عظیم نادری روی رودخانه کرخه (خوزستان) و گرگان رود (خراسان شمالی)، ترویج کاشت نیشکر در خوزستان، تجدید بنای پل عظیم شوشتر و بازکردن هفت چشمه آن، اصلاح و تجدید قنوات نه-گنبد یزد، اتمام کار نهر انتقال آب رود کرج به تهران.

👈🏼  در تقویت بنیه دفاعی – برای مجهز کردن سپاه ایران به سلاح مدرن، معلمینی از اتریش استخدام کرد و به ساخت کارخانه اسلحه سازی و توپ ریزی اقدام کرد؛ بخشی از مدرسه دارالفنون را مخصوص تعلیمات نظامی قرار داد، دستور خرید دو کشتی برای ایران، که انگلیسی ها را خیلی نگران کرد.

👈🏼   در نهضت علمی و فکری - سِر گور آوزلی (Sir Gore Ouseley 1811) سفیر انگلیس در ایران نوشت:

"باید ملت ایران را گذاشت تا در همین حالت توحش و بربریت، باقی بمانند."

در مقابل چنین دیدگاهی امیرکبیر برای ساخت مدرسه دارالفنون اقدام سریعی انجام داد و معلمینی را از اتریش استخدام کرد. اما او که به غرض خبیثانه انگلیس‌ها آگاه بود در مقابل فشار آنها برای استخدام معلمین انگلیسی مقاومت کرد، و می‌گفت،

 "ما از کشورهایی که چشم طبع به مملکت ما دوخته‌اند، انتظار خدمت نداریم!"

از دیگر اقدامات او ایجاد روزنامه وقایع اتفاقیه بود، اولین شماره در ۱۲۶۷ه. ق، و بعدها با نام روزنامه ایران تا زمان سلطنت مظفر الدین شاه انتشار می‌یافت.

👈🏼   در اقدامات و خدمات خارجی - امیرکبیر به هیچ وجه نمی‌خواست بیگانگان در امور داخلی ایران دخالت کنند!

قبل از امیرکبیر استعمارگران اروپایی خصوصا انگلیس در همه امور ایران بشدت مداخله میکردند. بسیاری از اتباع بیگانه با استفاده از کاپیتولاسیون مصونیت‌های زیادی در خاک ایران داشتند.

وی برای سفرهای اروپائی دربار، برخلاف معمول از بیگانگان پول قرض نگرفت. در فتنۀ سالار در مشهد، او می‌دانست که، برای حفظ هندوستان، انگلیس در منطقه توطئه کرده است. لذا به هیچ عنوان راضی نبود تا انگلیسی‌ها در رفع غائله، مداخله کنند.

یک نویسنده انگلیسی وقت، در مورد اقدامات امیرکبیر گفت،

"امیرکبیر در ظرف چند سال کوتاه، کار چند قرن را انجام داد."🌺